Сергій Плачинда

Єлисаветград чи Скіфопіль?

На початку в статті йдеться про історію подружніх взаємин Олексія Розумовського і цариці Єлисавети, за наказом якої була збудована фортеця на р. Інгул. Піднімається проблема повної невідповідності назви українського обласного центру з іменем одіозної постаті більшовика Кірова та необхідність перейменування міста. Далі йде конкретна пропозиція автора.

Скіфопіль. Се загублене в глибині тисячоліть, але таке рідне нам, українцям, місто має пряму стосовність до сучасної Кіровоградщини, степи якої за дуже давніх козацьких часів називалися Диким Полем. А заснували се місто на терені Паленого Стану (Палестини) ще в ІІІ тисячолітті до н.е. переселенці – давні українці – з-над Бугу та Інгулу.

Скіфопіль згадується, точніше – згадувався, в Біблії. Але у виданнях до …1911 року: "И Манассия не выгнал жителей Бефсана (который есть СКИФОПОЛЬ) и зависящих от него городов" ("Книга суддів", І, 37. Виокремлення моє. – С.П.).

У сучасних виданнях Біблії Скіфопіль не згадується – фальсифікатори не бояться кари Господньої: "А Манасія не повиганяв мешканців Бет-Шеана та його залежних міст" (видання 1988 року).

Але пам’ять про Скіфопіль не щезла назавжди. Про нього йдеться в славнозвісній "Библейской энциклопедии", де подаються НАУКОВІ КОМЕНТАРІ до всіх географічних назв та імен Біблії. Тут мовиться про те, що Скіфопіль (пізніші єврейські назви Бефсан, Бео-Сан, Бет-Шеан тощо) лежить за "600 стадій від Ієрусалима" і що він був: "…весьма сильною крепостью как по своему естественному положению, так и по своим искусственным укреплениям, величественные развалины коих сохранились доныне…".

І далі найголовніше:

"…Во времена Спасителя (тобто за часів Ісуса Христа. – С.П.) Скифополь был ГЛАВНЫМ ГОРОДОМ ДИКОПОЛЯ или СОЮЗА 10 ГОРОДОВ, населенных большей частью ЯЗЫЧНИКАМИ" (тобто – давніми українцями з-над Інгулу і Бугу. Виокремлення моє. – С.П.).

Отже, Скіфопіль – столиця "Дикополя", назва якого перенесена зі степів Давньої України ІІІ тисячоліття до н.е.

Сучасний дослідник Володимир Петрук у своїй фундаментальній науковій праці "Велика Скіфія–Оукраїна" довів, що духовний, священний (і географічний!) центр Скіфії – Екзампай – був побіля сучасних Бежбайраків (нині – село Кропивницьке) на Кіровоградщині. Тож сама ЇЇ Величність Історія велить перейменувати Кіровоград на Скіфопіль, аби зберегти і вшанувати пам’ять наших славних пращурів.

Розумію, що на таку назву згодяться переважно знавці й шанувальники історії України, її палкі патріоти. Однак годилося б сі дві назви [Єлисаветград і Скіфопіль] винести на референдум у місті Кіровограді й повести відповідну роз’яснювальну пропаганду в місцевих ЗМІ.

На головну сторінку

"Столиця" №16 (519) 16-22 квітня 2004 року