Ретро

Володимир Петрук

ПІСЛЯ ОЛЬГИ – СВЯТОСЛАВ

Рубікон перейдено

Відновлення пам‘ятника княгині Ользі в Києві, як зазначалося всіма учасниками цієї досить грандіозної події, засвідчило подолання давно відомого психологічного синдрому. Досі кияни тільки обурювалися заявами президента Єльцина на відкритті пам‘ятника Ярославу Мудрому в м. Ярославлі, який назвав його видатним державним діячем Росії, а не Руси-України. Справді, хто, крім українців, розрізняє поки що ці далеко не тотожні поняття і відчуває в них “малесенький” нюанс, який повертає штучно створену проблему неперервності української історії у фундаментальну проблему неперервності історії для самої Росії.

Сьогодні світова преса вже пише про те, що доки Україна залишатиметься незалежною державою, Росія не зможе знову стати повноцінною імперією, як би вона того прагнула, і справа тут не в трьох відсотках території, які складала Україна в балансі “освоєних” земель, і не в 50 мільйонах населення, без яких, як ми бачимо, імперський дух тільки піднявся.

Найважливіше сам факт існування України. Перша “п‘ятирічка” пройшла за умови миру і територіальної цілісності, хоч це далося нелегко. ще років десять, плідніших від попередніх, і доведеться патріотам Росії заглянути в базис. Тільки вже не економічний, а в історичний, та переписувати всю свою історію, і починати її з андрофагів, тобто самоядів, які жили у нечернозем‘ї далеко на північ від Скіфії–України, за великим лісом, чи то пак пущею, про яку згадує ще батько європейської історії Геродот. А якщо такі глибини їх не цікавлять, то в традиційній слов‘янофільській інтерпретації, але не з Києва, а від Пскова та Новгорода, вихідці з яких і просунулися вглиб лісової зони, зайнятої аж до Уралу і поза ним фіно-угорськими народами – істинними володарями нинішньої великої “Страны”. І тоді назавжди застаріють практично всі авторитети дворянської, імперської і “радянської” історичної науки. Про їхні праці доведеться писати, що вони мають “тільки історіографічний інтерес”.

Але вже тепер кияни поставили на старовинній території свого вічного столичного міста перший світлий мармуровий камінь у храм нашої української неспотвореної історії, нагадавши, таким чином, хто є хто, якою державою керували Великі Київські князі – київською чи московсько-петербурзькою. Мабуть, тому не чутно “восторженных откликов” з колишніх “окраин” Київської Русі.

П`ять років ми чекали проголошення духовного відродження. Добре зробили, що очистили Майдан Незалежності. А після? Здавалося, що Київ почне з пам‘ятника гетьману П. Сагайдачному, якщо не І. Мазепі. І привід же був – 500-річчя Українського козацтва. Вже й рідне село його біля Старого Самбора спромоглося оплатити і встановити пам‘ятник з бронзи своєму видатному земляку, ще й на коні, а Київ на кілька років завмер під акомпанемент соціальної демагогії на Печерському Пагорбі.

І...почав з Ольги. Що ж, у цьому теж є своя логіка. Рубікон перейдено! Може, навіть важливіший. Тяжко все ж відбирати в України козацьку славу! Краще замовчувати або, тягнути із заповідником на Хортиці чи пам‘ятниками у Києві. Але віддати їй Великих Київських князів? Чи не тому так уперто борються вороги її проти княжого Володимирового герба і синьо-жовтого прапора?

Які ж плани на майбутнє?

Якщо київська мерія не наважується вшановувати видатних гетьманів і пішла спочатку на відновлення старовинного герба Києва з архистратигом Михайлом, а тепер ще й почала міряти відстані до ближніх і дальніх країн з Майдану Незалежності від його пропам‘ятної колони, видно слава столиці їй усе ж не чужа, про що й свідчить згадана вище подія.

Отже, пам‘ятники Володимиру і Ользі в Києві є. Є й Володимирський собор з їхнім зображенням на вхідних дверях. Стоїть, хвалити Бога, не знищена більшовиками, як Михайлівський та Успенський собори, Софія – вічний пам‘ятник своєму творцеві Великому князеві Ярославу Мудрому. Судячи з розмов на відкритті пам‘ятника Ользі, наступним буде увічнення саме Ярослава.

Нема заперечень. Це буде гідна відповідь киян ярославцям замість дякування на їх адресу, бо вони, мовляв, так шанують наших державних діячів, що ставлять їм пам‘ятники раніше, ніж у Києві. Щоправда, відновлювати складно, а створювати ще складніше. Сподіваємось, авторська група зуміє ідеї Мудрості, втіленій у Софійському соборі в образі Оранти, надати чоловічої великокнязівської подоби, не поступившись Іванові Кавалерідзе і авторам пам‘ятника в Ярославлі. Не зле було б і багатофігурну композицію зробити, подібну до тієї, де він зображений зі всією своєю родиною на фресці у Софії, а серед дочок його і Анна – майбутня королева Франції.

Однак мова про інше.

Золоті ворота української історії

Якщо освічений, а не пересічний, киянин після Ярослава, крім Володимира Мономаха, не сплутавши його з Володимиром І, за два століття до Батия згадає імена ще хоча б п‘яти князів, можете йому сміливо тиснути руку. Добре, що вони є хоча й не в пам‘яті нащадків, то принаймні, на станції метро “Золоті ворота”. А от перших Київських Великих князів знає навіть школяр.

З Аскольдом пов‘язане місце його поховання. Ще належно не впорядковане, але всім добре відоме.

З Олегом асоціюється гора Щекавиця, на якій він нібито був похований там, де знаменитий змій вкусив його в ногу, виповзаючи з трупа улюбленого ним коня. Взагалі, Олег – завойовник. Його ніколи дуже то не шанували в Києві. Але, може, таки варто саме на Щекавиці відтворити у бронзі символічну композицію з князем, конем і змієм. Творчих загадок тут небагато. Гадаю, Київське турбюро не забувало б завозити туди туристів, розповідаючи вічну язичницьку леґенду.

За ним ідуть: Ольга, Святослав, Володимир і Ярослав. Добре відомі всім. Крім Святослава, імена трьох з них пов‘язані з християнством. Вони увічнюються і увічнювались раніше перш за все церквою як християнські святі. Якщо Ярослав ще не попав у святі, то це негайно треба зробити Київському Патріархатові, здається таке питання вже ставилося. Хіба ж не дивно, що храм, збудований ним, простояв майже тисячу літ, переживши всі лихоліття. Саме дива вимагається від християнських святих, аби визнати їх такими. Мабуть, Софія, як доказ цього дива, достатній аргумент. І храми Ярослава треба будувати по всі Україні, а не Олександра Невського, як то роблять представники Московського патріархату.. на Вінниччині.

Перший Гетьман поміж Великих князів

Найскладніше – із Святославом. Ну, не вміщується Святослав у жодні християнські рамки, ні у пацифічну концепцію, що, мовляв, Україна і українці ніколи нікого не завойовували! Хоробрий, войовничий, що хоч з ним роби, ніяк його образ не пасує до псевдомиролюбної концепції. А у походи ходив такі, що його сину Володимиру й онуку Ярославу і не снилися, не те що нашим "ніколиненападайникам". З Києва на північний схід до середньої Волги та вниз до Каспію, а там Північним Кавказом, а потім – на південний захід у Болгарію і Візантію. Доведеться деяким новим винниченківцям або міняти свої переконання, долаючи захисний психологічний синдром безгрішності перед іншими народами, або віддавати Святослава назавжди безцеремонній імперській історії.

Та Святослав не вписується і в єдинонеділимську версію, бо він як справжній перший Український Гетьман серед великих князів Київських, – з довгими вусами, козацьким оселедцем, срібною сережкою в одному вусі й в українській сорочці, а не бородатий, як звикли зображувати київських князів північні інтерпретатори нашої минувшини на свою подобу. Проголошуючи Святослава героєм-воїном російської історії, не мали вони де йому пам’ятника на великомосковській території поставити, – ні за царя, ні за більшовиків. Треба б на Дунаї, але це знову було б у Південній Україні, хоч тисячу раз називай її Новоросією. Вихід знайшли – вмонтували лицарську постать Святослава в колективний пам’ятник "тисячоліття Росії", і поставили його таки у Новгороді, а не в Києві. Видно, вже сто років тому передчували, що всупереч власним драконівським заборонам українцям претендувати на неперервність історичної традиції на власній землі, той пам’ятник разом з деякими громадянами "за одну ніч може опинитися за кордоном". От був би конфуз!

Тепер переоцінку цінностей неодмінно доведеться робити.

Ім’я Святослава називається у славетному ряду претендентів на пам’ятники, зокрема Іваном Драчем. У літературі він досить таки популярний. Молодець Семен Скляренко, встиг написати роман про славного князя-гетьмана трохи раніше за інших істориків-літераторів. А от маємо найновішу наукову монографію А.Н. Сахарова "Дипоматия Святослава", яка вийшла в Москві, коли ви думаєте? У знаменному для нас 1991 році. Читати її киянам-українцям одне задоволення. Кожного разу як зустрінеш слова "руССкая дипломатия той поры", "руССкое движение на Восток", "руССкая сфера влияния", "руССкая торговля" тощо,. Замінюєш "СС" на "СЬ" і ніби-то все прояснюється. Може це друкарська помилка? Або амнезія (втрата пам’яті) у шановного нашого сучасника із заплющеними очима? Цікаво, чи поздоровив він киян з відновленням пам’ятника Ользі, яка теж багато зробила, виявляється, для "повышения политического престижа руССкого государства"?

Отже, пам’ятник Святославу в Києві – це не жарти. Багато м’яких знаків доведеться розставляти у мільйонах книжок, нашпигованих подібною дезінформацією. Можна, правда, спеціяльний указ видати – все, що написано про Київську (Древнюю) Русь російською мовою, читати з м’яким знаком і розуміти в перекладі руСЬкий як український, російський як московсько-петербурзький. Але як бути з іноземними мовами, які цього знаку не знають? Краще таки, мабуть, пам’ятник Святославу в Києві поставити. Тепер стільки посольств у нас, розпитають іноземці киян, та й зрозуміють, чия то була дипломатія у Ольги і в Святослава.

Важче, мабуть, буде отой згаданий синдром "тільки захисту" подолати у самих киян, особливо впливових. Можуть Святославу закинути подібне до того, що він і Київ не любив, і столицю збирався переносити в Переяславець на острів між гирлами Дунаю у колишню Малу Скіфію чи майбутню Задунайську Січ, ще й Добруджу і Вугол (який тепер зветься Буджак) своєю землею називав як справжній скіфський цар.

З цих питань доведеться подискутувати.

Чи збирався Святослав переносити столицю?

Пригадаємо відомі слова Святослава сказані ним 969 року матері і киянам: "Не любо мені в Києві бути, хочу жити в Переяславці на Дунаї, бо то є середа землі моєї, бо туди всі блага сходяться: від грек золото, паволоки, вина й овочі різні, із Чех же, із Угрів срібло і коні, із Русі же скора і віск, мед і челядь". Через це кияни нібито дуже образились на нього.

На підставі цих слів ще дворянські російські дослідники зробили висновок, нібито Святослав збирався переносити столицю з Києва на Дунай. Цю ж версію підтримує і згаданий автор. Але то далеко не так.

По-перше, ці слова були сказані в розпалі воєнних дій на Болгарсько-Візантійському напрямі, і в них жодним словом не йдеться про перенесення столиці, в якій залишилась його мати – Велика княгиня Ольга. А владу вона не втрачала. Після її смерті Святослав віддав Київ своєму старшому синові Ярополку, чим ще раз підтвердив, що головний престол держави залишається у Києві. На його думку, йому особисто необхідно бути на передньому краї збройної боротьби, а вигоди від неї він мотивував зручним розташуванням дельти Дунаю, де з часу Великої Скіфії сходилися міжнародні торговельні шляхи.

Не відходячи від теми, наголосимо, що й сьогодні зовнішньополітичні завдання Києва і України аналогічні. Утримуючи гирло Дунаю, ми маємо прямий доступ до центру Європи. Товарообіг у портах на Дунаї має величезне значення для всієї нашої економіки. Чи ж не варто пошанувати нам за це князя Святослава, як і самого засновника Києва князя кия, якого літописець уславлює, а не ганьбить за те, що він на Дунаї заклав містечко Києвець, так само воюючи і ведучи переговори з візантійським імператором. Отже, Святослав продовжував традиційну для Великої Скіфії боротьбу за утримання свого споконвічного кордону по Дунаю, а тому саме греки називають його військо скіфським, нехай навіть у географічному значенні слова.

Крім того, нікому тоді не спало і навряд чи спаде на думку тепер дорікати синові Святослава Володимиру за те, що він заклав одне місто Володимир на Волині, а друге в Заліссі, які були певний час столицями князівств, та тільки не рівня Києва. Або внукові Святослава Ярославу, який ще далі на північ, ніж заліський Володимир, заснував місто Ярославль, що вшанувало його згаданим уже пам’ятником і теж залишилось, як і Володимир на Клязьмі за кордоном.

То хіба ж не Святослав слідом за Києм заклав цю традицію називати в найдальших землях від Києва міста на взірець Переяслава Руського ще й Переяславом Заліським та Переяславцем Дунайським, а потім іменами своїх синів і онуків. До того ж Переяславець Святослав не засновував, а завойовував, що й підкреслено смислом цієї назви.

Докори киян були, як бачимо, несправедливі, викликані конкретною загрозою – нападами печенігів на Київ за відсутності Святослава, і висловлені в досить грубій і образливій формі словами: "Ти, княже, чужої землі шукаєш і її борониш, а свою занедбав…".

Ще більш помилково трактувати ці слова з позиції українського пацифізму, мовляв, треба було сидіти Святославу в Києві, а не ходити в далекі походи.

Те, що така думка не відповідає історичній істині, видно хоча б зі слів автора "Слова о полку Ігоревім", сказаних не за скрутних обставин, а по довгому розмислу, і стосуються вони тієї ж дунайської політики та воєнних походів, без яких немислима історія середньовіччя: "Галицький Осмомисле – Ярославе! Ти високо сидиш на своїм золотокованим престолі, підперши гори Угорські своїми залізними полками, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота Дунаю, справляючи суди аж до Дунаю! Гроза твоя по землях тече! Ти одчиняєш ворота Київські, стріляєш з батьківського золотого стола салтанів по далеких землях!".

Середа, та не та!

Уся ця вигадана проблема перенесення столиці виникла, на мою думку, через те, що слово "середа" російськомовними читачами сприймається виключно як сучасне "середина". Ігнорують той факт, що сам київ ніколи не називається "серединою" землі Руської. Пробують навіть трактувати слова Святослава в такому безглуздому сенсі, що Переяславець Дунайський знаходився у якомусь географічному центрі майбутньої величезної імперії (хоча Київська Русь і так була не мала), а насправді Переяславець Дунайський був у самому її кутку, відомому всім за прямою назвою по старослав’янськи Онґл, тобто Вугол скіфського квадрату, описаного ще Геродотом.

Послухаймо ще слова іншого киянина і спробуємо порівняти їх із Святославовими: "І хто ж бо не возлюбит Київського княжіння, бо ж вся честь і слава і велич і глава всім землям руським – Київ! І від усіх далеких многих царств стікаються всякі люди і купці, і всякі блага зо всіх сторін бувають в ньому".

Останні речення в обох цитатах майже збігаються за смислом, бо є аналогічною аргументацією щодо торгового центру. Саме це і мав на увазі Святослав. Жодної столиці замість Києва робити в Переяславці він не збирався. Тепер пригадаємо відоме всім в українській мові слово "осередок", і цілком стане зрозуміло, що Святослав мав на увазі торговий осередок, тобто торговий форпост своєї землі на Дунаї, або опорний пункт, як пише О. Субтельний.

Матір’ю міст або метрополісом Переяславець Дунайський міг стати тільки для перелічених у літописах торгових факторій: "А се імена містам руським, дальнім і ближнім: на Дунаї Відіцов… Мдин…по ту сторону Дунаю Трнов, а по Дунаю Дрествин, Дичин, Киля, в гирлі Дунаю Нове Село, Аколятря, на морі Карна, Каварна…", але в жодному разі не для сіверянського Чернігова чи деревлянського Іскоростеня, не кажучи вже про далекі Полоцьк і Новгород.

Для нас важливе і перше речення з наведеної цитати, де йдеться про всю честь і славу, і велич. В ім’я якої землі і якої столиці добував її тяжкою ратною працею Святослав? Хіба це не його слова: "Не посоромимо землі Руської. Мертві бо сраму не ймуть". Оця його "своя земля" в значенні Батьківщина і знаходилася, де пізніше з княжої постала Гетьманська Україна. А віськові й торгові осередки вона закладала далеко від своїх, як тепер кажуть, етнографічних кордонів з політичних чи економічних міркувань, як робили усі тогочасні держави і народи, і українці тут не виняток. "А руська земля далеко…", казав Святослав, добуваючи данину і всю честь і славу, і велич не для Переяславця Дунайського, а таки для Києва, Чернігова і Переяслава Руського.

Мабуть, наведеної арґументації досить, аби дійти висновку, що Святослав, Великий князь Київський, як уособлення військової хоробрості, як визначний державний діяч і дипломат заслуговує від киян і всієї Скіфії–Руси–України пристойного пам’ятника в столиці прославленої ним держави.

Яким має бути пам’ятник Святославу,
і де його будувати?

Легше відповісти на друге запитання. На мою думку, цей пам’ятник мусить стояти в центрі нинішньої Європейської площі. Чому? Тому, що поруч Володимирська гірка, названа на честь його сина. Тому, що звідси починається вулиця Михайла Грушевського – найвизначнішого українського історика. Тому, що Святослав – фігура загальноєвропейського масштабу. Він вимагав у візантійського імператора або велетенського викупу (тобто контрибуції), або відходу греків з Європи, "що їм не належить", в Азію.

Отже, нинішня назва – Європейська – цілком підходить для уявлення про інтереси і масштаби особистості Святослава. Мабуть, французи не дуже соромляться свого визначного імператора Наполеона, як і австрійці – Оттона І, а шведи – короля Карла ХІІ, які ходили далеченько від своєї землі, і що не заважає тій же Австрії та Швеції тепер залишатися нейтральними країнами.

А ще тому на цій площі, що звалась вона деякий час Царською, і стояв на ній пам’ятник царю, який так, як і вся його "наукова громадськість" та деякі нинішні депутати від Половецької землі, вважав, що народу такого українського не було і нема, але царі в нього були, та тільки всі іноземні. Так от, Святослав і був одним з перших українських царів, а водночас і прообразом гетьманів, і донести цю думку до світової громадськості зовсім не зайве.

І ще тому, що на цій же площі був колись кінський базар і звалася вона аж на самому початку Кінською. А Святослава, втіленого в пам’ятнику, уявити інакше як на коні, не можна. До цього закликає весь описаний спосіб його похідного життя, аж до сирого м’яса, як він підкладав під сідло на коні і так харчувався.

І ще тому, що пам’ятник Святославу на Європейській площі буде дуже добре видно в анфас з Хрещатика – головної магістралі нашої української столиці на тлі зеленого схилу, і з вікон інтуристського готелю "Дніпро", і на тлі "Українського дому", одне слово, з усіх сторін. І може, нарешті, кияни позбудуться полохливості перед дутою славою великої північної лісової "Страны", і заговорять по-українські, як говорили їхні прадіди у Старому Києві за часів найбільшої його Величі.

Яким же має бути пам’ятник Святославу – це справа спеціального громадського комітету з його спорудження, який, сподіваємось, буде утворено. Може, буде оголошено конкурс і цим займеться та ж творча група, що готувала пам’ятник Ользі. Або знайдуться інші охочі підключитися до них. Перший експонат для нього, власне, є. Давно відома скульптура чудового майстра, який не раз звертався до української тематики. Це Лансере – "Святослав на шляху до Царгорода". Використати її чи доробити, чи розробити інші модель – справа скульпторів. Бронза для пам’ятника Святослава знайдеться. Для такої справи можна і дадзи-бао використати зі станції метро "Театральна", про які вже писала "Час-Time". Все ж користь обопільна буде і місту і метрополітену.

Ми ж, для кого неперервність української історії є основою віри в свій народ, завжди пам’ятатимемо: після Ольги – Святослав!

Час–Time, № 31(111), 9 серпня 1996 р.

На головну сторінку