Володимир Петрук

А Я ОТАК СВИСТЮ ТА ЇХ ВИВОДЖУ, ВИВОДЖУ, ВИВОДЖУ

ОДПОВІДЬ ГЕОРГІЮ МАЙДАНОВУ
(продовження)

Старші люди мабуть пам‘ятають одну з гуморесок Штепселя (Ю.Тимошенка), коли він оповідав як служив міліціонером та мусив чергувати у парку. А молоді закохані люди все затримувались після 12–ї години. Так він придумав такий прийом – освоїв художній свист на міліцейському свистку.

– Починаю я свистіти, – казав Штепсель, – соловейком, а вони за мною і йдуть. Отак я їх з парку виводжу, виводжу, виводжу...

Приблизно так вирішив Георгій Майданов за допомогою науковоподібного свисту геть вивести українців з України.

Хоч обмовився про приблуд-українців на Волині у ІХ ст., що десь там ховались до того на плаях та верховинах поміж гуцулами й бойками у Карпатах, але шкода стало і ту частину парку віддававати. Особливо, коли вже підведена така хитромудра готсько-венедська база під ранню “русскую” історію на території України, яка його гуру Погодіну і не снилась.

Тому вистругав собі не простий свисток, а дулібський – на дуду схожий. Намагаючись скласти з різних уривків потрібну йому мелодію, ухопився за повідомлення Нестора про аварів, які “примучаша дуліби, сущая словени...”. Треба ж було й для нас родовідну придумати. Тож і придумав – ототожнив предків усіх українців з дулібами і вивів їх у VI ст. у обозі аварів на захід.

Потім, згадавши загальновідомі речі, що дуліби були відомі і у Чехії, і у Словаччині, і на Середньому Дунаї, і навіть у Західній Німеччині, зачислив їх у аварські війська. Далі полоскотав собі вуха своєю ж пісенькою про daudlaib-ів. Мовляв, предки українців зайняли місця тих героїчних германців, що за прикладом готів і венедів, ходили у ІІ ст. до Чорного моря будувати імперію Германаріха на українських землях. А коли повернулись на свої “ісконниє” землі, так повиганяли тих “непроханих спадкоємців чужого” (таке значення слова daudlaib німецькою мовою).

Змінивши регістр, тобто, перескочивши з німецької на латинську і замінивши daudlaib-ів на sсlav-инів, та насвистуючі про франко-аварські війни Г. Майданов дійшов до найвищої ноти і вивів точну дату нашого народження: “У 796 р. маркграф Еріх Фріульський наніс аваро-склавинам остаточний вирішальний удар десь у районі сучасного Ужгорода, припинивши існування Аварського каганату і “косвєнно” поклавши початок українського етносу” (№14).

Браво! Тепер хоч будемо знати чиї ми діти, все таки маркграф виявився нашим батьком, нехай і “косвенним”, а все ж не хан Батий. І зачав нас батечко просто у воротах нашого парку під Ужгородом та під художній свист пана міліціонера Г. Майданова, перепрошую, Штепселя. Тому, мабуть, ми такі музичні й дуже любимо співати під дуду.

Треба просити шановного О.О. Омельченка не забути пам‘ятника Еріху Фріульському спорудити десь так недалеко Ольги і Богдана. За відсутністю майдану Ужгородського, хоча б на майдані Львівському. Шкода от тільки, що ми такий ювілей пропустили – 1996 року могли б відсвяткувати 1200-річчя віднайдення своєї Батьківщини! Солідна дата, навіть більша ніж в угорців на цілих 100 років. Поставили б столи спільні на Ворітському перевалі та й згадали як ми з Європи на схід від франків тікали, а угри на наше місце у Європі дорогу в княжому Києві питали.

ХІАТУС

То що ж воно було далі згідно версії ранньої української історії за Погодіним другим?

Ухопившись за далеко не однозначне повідомлення Нестора про те, що “дуліби живяху по Бугу, де нині волиняни”, яке допускає, принаймні, декілька тлумачень з врахуванням можливості зміни назви, розширення території, спадкоємністі племінної, союзно-територіальної, часу сформування кожного з племен чи об‘єднань, він робить категоричні, але практично ні на чому не засновані висновки: “Після розгрому франками в 796 р. ставки Аварського каганата у верхів‘ях Тиси на території Волині, до цього часу близько 200 років безлюдної, появились предки українців - древляни і волиняни, що явно являли собою залишки аваро-склавинських військ” (№14).

Єдине, що тут дуже яскраво виявляється, то це надумана національна зверхність Г.Майданова по відношенню до українців. Руґам, від яких він виводить нинішніх “русскіх” в Росії та “русскоязичних” в Україні, Г.Майданов приписує “чувство прєвосходства”. За його домислами, саме з цим почуттям поверталися “русскоязичниє руґі” з далеких походів у Рим через Крим до рідної Померанії. Це після 5–ти століть блукань по Європах, щоб у наслідок таких подвигів назавжди зникнути як прибалтійський народ. А от предки українців, за Г.Майдановим, являли собою якісь “залишки військ”, союзні аварські недобитки, що приплентались на Полісся, у безлюдні волинські ліси, раніше геть від них же очищені тими ж обрами (аварами). Треба розуміти не лише по Бугу, а й по Стиру, Горині, Случі, Уші, Тетереву аж до древлянської столиці Іскоростеня, близького до Києва Малина та теперішнього Чорнобиля в придачу.

Очевидно, згадане “чувство” й було головним аргументом, яким керувався Г.Майданов в своїх дослідженнях, а не пошуком історичної істини. При цьому він робить спробу застарілими археологічними даними підкріпити свою версію: “Тільки з приходом на Волинь на початку ІХ ст. нового населення в особі древлян і волинян тут поновилось господарська діяльність. Хіатус (розрив у часі, виражений стерильним (незачепленим) шаром грунта з осівшого на покинутих поселеннях пилу) між загибеллю празької культури і її поновленням під новою назвою Луки-Райковецької складає близько 200 років” (№14).

Треба сказати, що хіатуси в Україні – взагалі улюблена тема всіх духовних нащадків Погодіна. Зрозуміло, що коли відкриваються нові археологічні культури, то після цього минає значний час аж поки встановлюється ареал їх поширення, взаїмозв‘язки у просторі і часі. Але якщо кращі українські археологи та історики завжди докладали усіх зусиль, щоб довести неперервність нашої історії, то їх супротивники навпаки – всіляко намагались і, як бачимо, намагаються її пошматувати, розірвати на несумісні куски.

На сьогодні наша територія вивчена настільки, що можна абсолютно переконливо стверджувати, що жодного 200-річного “хіатусу” в І тис. н.е., ані в 4–5 ст. н.е. (теж улюблена тема антиукраїнськи спрямованих дослідників) між культурами черняхівською та пізнішими пеньківською й корчацько-празькою, ані у 7-8 ст. н.е. між останньою та культурою Луки-Райковецької не було. Достатньо уважно переглянути капітальний тритомник “Археології Української РСР” (Київ, Наукова думка, 1971-75). Були хіба-що певні наукові лакуни (недостатньо вивчені періоди), які поступово заповнюються. Назву свіжіще видання, де все це чітко доведено та ще й викладено на “общєдоступном язикє”: “Этнокультурная карта територии Украинской ССР в І тыс. н.э.” (Киев, Наукова думка, 1985). Не зайве буде помітити, що зазначена колективна монографія, як сказано у передмові, є “вичерпним довідником з археології УРСР І тис. н.е.”, а написали її широко відомі вчені В.Д.Баран, Є.В.Максименко, А.Т. Сміленко, Л.В. Вакуленко, Д.Н.Козак, Б.В.Магомедов, Р.С.Орлов, О.В.Пархоменко, С.П.Пачкова, О.М.Приходнюк, О.В.Сухобоков, Р.В.Терпиловський та С.П.Юренко.

Отже, якщо хіатус таки є, то не в Україні, а у знаннях гаспадіна Г. Майданова. Чи може й ці названі фундаментальні праці писали автори, які “вряд лі достаточно хорошо знают історію своєго народа і своєй родіни”?

Наскільки стабільним було населення на Поліссі свідчать спеціальні одонтологічні дослідження (вивчення “расової та міжгрупової мінливості будови зубної системи”), проведені кандидатом історичних наук, старшим науковим співробітником Інституту археології НАН України С.П.Сегедою. (див. газету “Жива вода №2(78), лютий 1998). За його даними на Правобережному Поліссі, зокрема у обстежених ним Народицькому та Овруцькому районах Житомирської області, досі живе населення, яке є прямим нащадком носіїв дніпро-донецької культури, тобто ще неолітичного населення всього Подніпров‘я. Їхні поселення починались від самих дніпровських порогів і йшли розширяючись на північ аж до полісся і далі. А це ж саме та деревлянська земля, на якій за поняттями Г.Майданова після аварських “етнічних чисток” два століття гуляв вітер по лісах, а потім туди на початку ІХ ст. заселились “предки українців”.

І смішно і гірко від таких знавців української історії.

ЛЕХІТСЬКІ ПАСИНКИ

Поки українські вчені шукають своїх предків у неоліті, Г.Майданов в світлі “послєдніх достіжєній наукі” знайшов для нас на противагу гордим венедам, досить зневажливе визначення лехітських пасинків (обидва ці словосполучення йдуть одне за одним у його тексті). Скільки ж то було понаписано за царя-батюшки про польську інтригу в козацькі часи, про ляхів, які з малоросів поробили українців, а ніхто, бач, не здогадався копнути ще й під самий корінь.

Ми вже говорили про цілком надуману тотожність предків українців в першу чергу і в основному з дулібами. Тепер він вирішив змішати все до купи – і свої уявлення про часи археологічні, і всі антиукраїнські вигадки останніх двох століть. Аби не бути голослівним, цитую: “Точних даних про етнічну приналежність дулібів наука не має, але прєдположітєльно - це конгломерат південноляських племен праслов‘янського періоду (умовно він закінчився у VII ст.), відірваних германцями чи гунами від основного ляського етнічного масиву. Деякі західні дослідники, включно з польськими, відмовляють дулібам у слов‘янстві. Вірогідно, ця думка не відповідає дійсності: українська лексика (діалектна і літературна) має величезну кількість полонізмів (їх, за неповним підрахунком автора цих рядків, більше 1500). “Старослов‘янізми”, тобто венедська лексика богослужбових книг, що лежить в основі дрєвнєрусского і сучасного русского язика, взагалі не властиві українській мові, в якій майже всі слова, що відрізняються від русскіх, або полонізми, або тюркізми, або германізми польського посередництва”.

Г. Майданов так захопився ідеєю вторинності (неісконності) української мови, що не полінувався виписати з словників геть усе, що не влазило в поняття русско-української подібності і додав до своєї публікації, як йому здається, заключний переможний акорд: “Нєполний пєрєчєнь слов украінского язика, заімствованних із польского” (4 колонки на цілу шпальту, 1500 виписаних слів). Про те, як він насправді розбирається в українському мовознавстві, свідчить хоча б такий приклад: слово “либонь” – це, за його поняттями, теж саме, що і “глиба”, а означає воно “верхню частину голови тварини” (№8, з аналізу походження назви р. Либідь).

Правда, ретельно працюючи зі словниками (подає перелік з 5 назв, в тому числі “Етимологічний словник української мови”), помітив він спільні слова і з русскім язиком. Пояснення ж дає ... перенесенням стосунків між українцями і русскімі на територію України в V–VI ст., в той час, коли ще нога жодного венеда-словена не ступала на береги Фінської затоки у північних чудсько-фінських землях, на яких утворилась згодом нинішня Росія та виник новий фіно-слов‘янський народ. Оголосивши попередньо антів нащадками русскоязичних ругів-русів, далі він заявляє таке: “ Можливо, в якості покорітєлєй дулібів якась їх частина увійшла в склад предків українців разом зі склавинами й аварами, внісши в українську мову деяку долю древнєрусской, венедської за походженням лексики”.

Бачите, як воно було в нашій історії? Вони, виявляється, ще наших предків покорялі і отак покорітєлями й сіли на нашу шию ще півтори тисячі років тому, а тепер закликають нас лікуватися від “націоналістічєской болєзні”. А може то у Вас, гаспадін Г.Майданов, трохи хвора уява чи болєзнєнноє воображєніє?

ПОЛИВАЙ, ПОЛИВАЙ ... ПОЛЯНИ “ДЯКУЮ” СКАЖУТЬ

В такій же площині русско-українських відносин висвітлюються й стосунки між полянами й деревлянами. Підганяючи під наперед задану концепцію, Г.Майданов поселяє в Києві “русского Змєя Горинича”, бо він, мовляв, жив на горі Щекавиці. Припустимо, хоча є дуже серйозне дослідження Б. Рибакова, де він те ж прізвисько “Горинич” виводить зовсім не від гори, а від річки Горинь на Волині, далеко від Києва. Та враховувати варіанти, то ж порушити таку струнку теорію повсякчасної переваги русскіх над українцями на їхній же землі, в яких би образах вони не виступали. Відповідно й перекручується все, що під руку попадеться: “в українських міфах пізньої традиції Змій, що спустошував землі сучасної Житомирщини і вимагав собі в жертву молодих хлопців і дівчат, жив саме у Києві. Чому? Тому, що етнічно й ідеологічно поляни були чужді древлянам”.

При цьому поляни та ще й сіверяни, бо так хочеться, всупереч усім науковим даним (див. вже згадану Археологию СССР, Восточные славяне в VI-XIII в.в., М. Наука, 1987) оголошуються приналежними до венедської групи балтійського (північного) типу: “сєвєряне, полянє...по язиковой і антропологічєской тождєствєнності с сєвєрной гуппой іх прєдков”. Тобто фактично русскімі за зовнішністю й мовою, як і їх північні сусіди вятичі, радимичі і навіть дреговичі. Пояснюється все дуже просто: “Держава готів, в яку входили руги й слов‘яни, підкорилась гунам. Частина славеноязичних (вірогідно двоязичних) готів і ругів заховалися в лісах північніше р.Рось. Вони й стали предками літописних полян”. Читай русскіх.

Це, так би мовити, глибина найсучаснішої думки Г.Майданова. За його методологією, до речі, можна всю історію Європи переписати. Твердити, що в Ломбардії жили предки не італійців, а німців, бо ж ті остготи, та лангобарди, які там залишились і змішались з місцевим населенням, були не романцями, а германцями. А до історії Німеччини ще й історію Франції приписати, бо ж достовірно відомо, що франки теж були германцями. І так далі. Вся різниця в тому, що Г.Майданов крім готів вибрав ще й ругів за головне дійове племя в русской історії на українській землі.

Тепер візьмемо монографію-фоліант на 606 сторінок Б.А.Рибакова “Язичєство дрєвніх славян” (М. Наука, 1981), яка навряд чи в питанні про “русского Змєя” так скоро застаріла. Починаючи зі стор. 541 він якраз аналізує зібрані у 20–х роках українськими дослідниками легенди про першоковалів та першоорачів Кузьму і Дем‘яна, які перемогли Змія, запрягши його у плуга. Глибину пам‘яті народу, який доніс ці легенди, тобто таки українського народу, він визначає приблизно у 3 тисячі років – від бронзової доби та боротьби землеробського населення Подніпров‘я з кіммерійцями, що жили біля Чорного моря, куди того Змія й загнали, або до Дніпра, а він пив, пив, та й лопнув. Причому ці легенди, пов‘язані зі Змійєвими валами навколо Києва, записані по обидва боки Дніпра і ніяк не пов‘язані суто з деревлянською землею. Вони мали в залежності від розповідника знайомі й сучасні йому топографічні подробиці, на які жоден дослідник не клюнув, окрім Г.Майданова.

Так один розповідник-правобережник казав: “Від Житомира до Києва Кузьма за плугом ходив...”. А другий, лівобережник, те ж саме оповідав трохи інакше: “Проорали рівну борозну аж від Чернігівської губ. та прямо до Дніпра. Як доорали до Дніпра, змій дуже втомився й хотів пити...”. Те ж саме й на Київщині (вже ісконно полянській землі оповідали: “Коло Києва таку канаву проорали, що й досі є великий превеликий рів”, “...І оруть тею Змією, оборують Київ і такі велики скиби повернули – завбільшки як церква”.

Отож, коли повірити Г.Майданову і перейти на його хронологію, виходить, що того київського русского Змія, що сидів на Щекавиці та вимагав у жертву молодих українських дівчат і хлопців, запрягли саме українці-ковалі Кузьма й Дем‘ян (житомирські деревляни, або чернігівські сіверяни, чи київські поляни) та примусили його оборати Київ і нагорнути навколо нього на захист від тих же русскіх нападників Змієві вали. Дуже логічна й історино виправдана версія. За що й дякуємо красно.

Літературна Україна № 30, 27 серпня 1998 р.

На головну сторінку